Contacteer ons

De sluis van Ampsin-Neuville: versterken de aantrekkelijkheid van het Waalse binnenvaartnet

Opwaardering van het sluizencomplex naar groot gabariet

Het sluizencomplex van Ampsin-Neuville, gelegen op de Maas stroomafwaarts van Hoei, was uitgegroeid tot de laatste flessenhals op de waterwegen in Wallonië en richting Nederland. Door het intensieve gebruik van de site en de lange wachttijden voor binnenschippers, was een opwaardering van het sluizencomplex naar groot gabariet absoluut noodzakelijk.

In het kader van haar opdracht om ontbrekende schakels in het trans-Europese waterwegennetwerk aan te pakken, heeft SOFICO in 2018 een moderniseringsproject opgestart voor de site van Ampsin-Neuville. De werkzaamheden werden afgerond in 2024. Het project omvatte onder meer de bouw van een middelgrote sluis, die in 2022 voltooid werd, en een nieuwe sluis op groot gabariet, met een lengte van 225 meter en een breedte van 25 meter. Deze nieuwe sluis, met een laadcapaciteit van 9.000 ton tegenover 2.000 ton voor de oorspronkelijke sluis, maakt een aanzienlijke toename van de transitiecapaciteit mogelijk.

Het betreft een belangrijke infrastructuurinvestering die de aantrekkelijkheid van het Waalse binnenvaartnet duurzaam versterkt. Het project werd tevens aangegrepen om bijkomende verbeteringen te realiseren, zoals de aanleg van de grootste vistrap van Wallonië, de ecologische herinrichting van de linkeroever van de Maas en de ontwikkeling van nieuwe fiets- en voetgangersverbindingen.

SECO, als controlebureau, stond in voor de technische controle van de civieltechnische werken, de nieuwe sluizen, de sluisdeuren en de nieuwe passerelle die het sluizencomplex overspant. Gedurende de volledige looptijd van het project moest de binnenvaart volledig operationeel blijven, zonder onderbreking van de scheepvaart.

Dankzij haar uitgebreide expertise in hydraulische infrastructuur en haar rol als onafhankelijke derde partij, slaagde SECO erin de technische en coördinatie-uitdagingen van dit complexe project succesvol te ondersteunen.

SOFICO trad op als bouwheer van de werken, met financiële steun van de Europese Commissie en de Europese Investeringsbank. SPW Mobiliteit en Infrastructuur bood technische ondersteuning aan SOFICO. Studiebureau Greisch, in tijdelijke vereniging met Tractebel Engineering, en de tijdelijke aannemerscombinatie Duchêne-Franki, met de bedrijven Duchêne en BESIX Unitec, stonden in voor de uitvoering van dit ambitieuze ingenieursproject, met SECO als controlebureau.